Gabriella  Ioannides
   
Målningar 2016 – 2017  
Målningar 2012 – 2015  
Målningar 2001 – 2009  
Rostrum 2012  
Feel Free, publikation 2011  
Galleri Ping-Pong 2008  
Galleri S:t Gertrud 2006  
Wuthering Heights 2004  
Nya namn 2003  
Galleri Mors Mössa 2002  
Examensutställning 2000  
   
Texter & recensioner
Edstrandska stiftelsen 2015
Rostrum 2012
Nya Upplagan 066 2012
Sydsvenskan 2012
Bibliotekstjänst 2012
Skånska Dagbladet 2004
Leger 2 2003
Skånska Dagbladet 2003
GT 2002

 
CV  
Kontakt  
   
   
 

Ironiska kommentarer till reklamens budskap

Wuthering Heights avslutar sin första säsong med teckningar av Gabriella loannides. Här finner man en befriande lätthet och välformulerad berättarglädje. Men framför allt ett helt naturligt och okomplicerat förhållande till bildspråket. Dessutom utgående från personliga erfarenheter en generös inbjudan till dialog om tillvaron just nu. Precis vad bra konst i alla tider handlat om: lusten att förmedla tankar om mänskliga upplevelser.

Även om de svarta smala tuschlinjema på de vita pappersytorna presenteras tillsammans med installationen ska de inte läsas linjärt som en enda lång berättelse. Det är olika utsnitt av skeenden som pågår utan särskild inbördes ordning. Gabriella Ioannides förklarar att hon "vill vara precis och inte säga mer än vad som finns i bilden." I samtliga bilder, finns en medveten tomhet där merparten är från urban miljö - gränder med kala väggar där texter finns. Antingen som målade direkt på väggarna eller som på skyltar av reklamtyp. Men texternas budskap befinner sig långt ifrån reklamens fördummande innehåll. På en kan man läsa "TO BUY IS TO BE" på en annan "LOVE FOR SALE". Att detta är ironiskt menat framgår av en annan bild med samma text där ordet SALE är överstruket. Denna säkra bildsvit inleds med en bild med en bred tom landsväg som med enkelt linjeperspektiv leder fram mot en avlägsen stad, vars silhuett syns vid horisonten. Till höger om vägen står på en skylt texten "Welcome Home". Gabriella loannides utställning blir representativ för detta nya Malmögalleri som hållit en konsekvent lika hög standard hela våren.

Bertil Kaa Hedberg, Skånska Dagbladet 17.6 2004